28 mei 2018 | Tekst: Marc Nijenhuis en Robert Kroesbergen | Beeld: Qualiview

Lees of deel het artikel in pdf >>

 

Qualiview vraagt naar ervaringen

 

Heb je zorg afgenomen, dan heb je daar ongetwijfeld een mening over. Voelde je je begrepen door je zorgverlener? Bracht het behandeltraject je wat je ervan verwachtte? Zou je de zorgverlener aanbevelen bij een vriend of vriendin?

 

Qualiview verzamelt ervaringen en uitkomsten van patiënten om daarmee een eerlijke kijk op zorg te geven. Jouw antwoorden helpen de zorg van goed naar beter. Betere zorg maak je samen. Maar wat is betere zorg? Zit dat in lagere kosten? Wil je snel geholpen worden? Of wellicht zelf kunnen kiezen door welke zorgverlener je wordt geholpen en meer persoonlijke begeleiding.

Iedereen heeft eigen ideeën over zorg. En precies die ideeën en ervaringen ziet Qualiview als de uitgangspunten voor betere, betaalbare en transparante zorg.

 

Zicht op kwaliteit en mogelijkheden

“We maken ons sterk voor klantgerichte, doelmatige en transparante zorg”, vertelt Rutger van Zuidam, oprichter en directeur van Qualiview. “Volgens ons heeft de patiënt recht op kwalitatieve zorg waarin hij of zij centraal staat én keuzes heeft. Door data zoals prestaties, ervaringen en meningen over de zorg te verzamelen en te delen, krijgen patiënten meer zicht op kwaliteit en mogelijkheden.”

Zicht op zorg gaat volgens Van Zuidam ook over kosten: “De zorg in Nederland is best goed geregeld. Het is een sociaal recht dat wij vanuit een collectieve gedachte financieren. Per jaar gaat er ongeveer 90 miljard om in de gezondheidszorg. Een deel van het geld komt van de zorgpremie en het verplicht eigen risico. Het andere deel betalen we door middel van belastingen. Wat veel mensen daardoor niet beseffen is dat we gemiddeld € 5.600 per jaar per persoon betalen om onze goede collectieve zorg te bekostigen. Voor een gemiddeld gezin is dat zo’n 22.000 euro per jaar. We betalen dus flink om samen ons waardevolle sociale systeem werkend te houden. Juist ook daarom zien wij transparantie als een recht van de zorgconsument.”

 
 

Van meten naar inzicht

Tot een aantal jaren geleden werden data over de zorg vooral verzameld om zorgverzekeraars en de overheid te informeren. Van Zuidam zag toen al in dat die informatie juist ook voor de zorgconsument heel relevant is. “De patiënt is ook consument. De patiënt zou dus de mogelijkheid moeten hebben om informatie terug te kunnen vinden. Zo kan hij zorgaanbieders vergelijken op basis van waarderingen en ervaringen van een ander. Openheid en keuzevrijheid dus.”

 

We zijn ons steeds meer bewust dat we ook iets te kiezen hebben als het gaat om zorg. We informeren ons gedegen, kiezen bewuster en hebben zelfs verwachtingen. Qualiview beantwoordt én stimuleert deze ontwikkelingen door de patiënt een middel te geven om zijn stem te laten horen en de uitkomsten hiervan te delen. Met digitale vragenlijsten en een slim datasysteem verzamelt Qualiview data en vertaalt dit naar heldere informatie voor de zorgaanbieder en patiënt.

“Door al deze data te verzamelen en te delen, willen wij de zorgconsument zicht en grip geven op de zorg die echt past én nodig is. De antwoorden geven inzicht in de opbrengst van de behandeling. Wat brengt de afgenomen zorg op in kwaliteit van leven of in de vermindering van ziektelast. Wat mag de zorg kosten en hoe is deze beleefd. Belangrijke informatie waarmee we de zorg samen kunnen verbeteren.”

 

Betaalbare en bereikbare zorg

“Gedurende of na afronding van een behandeling of zorgtraject ontvangt de patiënt een korte vragenlijst”, legt Van Zuidam uit. “Dit doen wij op verzoek van de zorgverlener die wil weten en laten zien wat de behandeling oplevert voor de patiënt. Ook de mate van tevredenheid over het proces, de werkwijze en de ervaring over de praktijk is belangrijke informatie voor de zorgverlener. Maar zeker ook voor de patiënt. Die kan op basis van deze beoordelingen de zorg kiezen die bij hem of haar past.”

 

 

 

 

Laat je stem horen

Met het invullen van de vragenlijst heb je patiënt grote invloed op de effectiviteit en kwaliteit van zorgaanbieders. Dit is anoniem en vraagt slechts enkele minuten. Vraag jouw zorgaanbieder dus ook vooral naar de vragenlijst. Hoe meer mensen de vragenlijst invullen, hoe meer ervaringen en beoordelingen er gedeeld worden. Het stimuleert zorgaanbieders om hun kwaliteit van zorgverlening te blijven monitoren en verbeteren. “En dat is uiteindelijk wat we voor ogen hebben”, besluit Van Zuidam. “We willen het maatschappelijke zorgstelsel transparanter maken en betaalbaar houden. Van goede naar betere zorg dus, bereikbaar voor zoveel mogelijk mensen.”

 

Wil je meer weten over Qualiview en over de voordelen voor jou als patiënt of zorgaanbieder?

Kijk dan op

Lees of deel het artikel in pdf >>

 

 
     
 

Qualiview in het kort

  • Qualiview is een dienst van Qualizorg B.V.
  • Onafhankelijke kwaliteitsinformatie helder in kaart.
  • Zicht op ervaringen en uitkomsten van andere patiënten.
  • Realtime inzicht via online dashboard en app.
  • Al meer dan 8.500 zorgorganisaties gebruiken Qualiview.
  • Jaarlijks worden meer dan 1 miljoen patiënten bevraagd.
  •