19 juni  2017 | Tekst: Lidewien van Loon | www.movemens.nl

 

Jong bloed doet het goed

 

Voorbij het biljart en linksaf bij de apotheek kom ik hem tegen, oefenend met een patiënt. Tim Konings, eigenaar van veertien fysiotherapiepraktijken in Den Haag en omstreken. Ze vormen samen Together In Motion Fysiotherapie, kortweg T.I.M. Fysiotherapie. Voor een ondernemer van slechts 32 jaar een bijzondere prestatie. Terwijl Konings samen met zijn patiënt de puntjes op de juiste uitvoering van de oefening zet, kijk ik toe vanuit de wachtkamer; een paar vrolijke stoelen aan de rand van de oefenzaal. Alsof ik in een huiskamer ben waar ook bewogen wordt. Een bewuste keuze, blijkt later.

 

“Het is de bedoeling dat patiënten zich bij ons thuis voelen”, zegt Konings. “Elke patiënt wordt enthousiast ontvangen. Nu is aandacht voor de patiënt fysiotherapeuten-eigen, we scoren als beroepsgroep een 8 plus. Dus daarin alleen zal ons succes niet zitten. Vooral hoe we in de markt staan en meegaan in veranderingen, is bepalend voor onze groei. Ik sta niet angstig in de markt, in tegenstelling tot veel collega’s. Die werken vaak liever niet samen. Maar waar zijn ze bang voor? De markt verandert en dan kun je drie dingen doen: sit, shit or shift. Doen als V&D en blijven zitten waar je zit, of als Donald Trump lekker zeuren en schoppen tegen alles wat er is, of je kunt meegaan in de veranderingen die er gaande zijn. Dit laatste doen wij. We gaan probleemloos mee met trends en ontwikkelingen die bij ons passen, in eHealth en social media. Alles doen we met positieve energie. Dat is onze mindset die iedereen op elke vestiging deelt. En dat zit retestrak in onze marketing.”

 

 

 

 

 

 

Jong en eigenwijs

 

Ze vinden hem vaak jong maar zelf ziet hij dat niet zo. Konings zit vanaf zijn achttiende in de gezondheidszorg. Dat hij in die veertien jaar veertien praktijken heeft neergezet, vindt hij dan niet zo bijzonder.

“Wat scheelt, is dat ik heel vroeg wist wat ik leuk vond”, vertelt Konings. “Als drukke leerling was sport mijn uitlaatklep, ik gaf al vanaf mijn twaalfde hockeytraining. Ik was fanatiek en had dus regelmatig blessures, zo deed ik mijn eerste ervaring op met de fysiotherapie. Na het CIOS ben ik fysiotherapie gaan studeren, steeds gecombineerd met mijn werk als personal trainer bij Special Sports en fitnessmanager bij Snow World. Managen ging me goed af, net als de opleiding fysiotherapie, ik slaagde cum laude. Direct na mijn afstuderen kreeg ik via mijn stage bij FC Utrecht en mijn contacten als personal trainer de kans om een paar maanden in Australië met Olympische sporters te werken. Terug in Nederland volgde ik de lijntjes op die ik voor mijn vertrek had uitgezet. Ik wilde, eigenwijs als ik ben, graag voor mezelf beginnen. Dus toen ik gebeld werd of ik wilde participeren in een gezondheidscentrum in Rijswijk, hoefde ik niet lang na te denken, al sloot de doelgroep vanuit een aangrenzend zorgcentrum niet direct aan op mijn sportervaring. Dat je als fysiotherapeut juist met vaak oudere mensen in revalidatietrajecten een nauwe band kunt opbouwen, sprak me al snel aan. Ik voelde me er meteen op mijn plek.”

 

De markt verandert en dan kun je
drie dingen doen: sit, shit or shift.

 

Werken vanuit je droom

 

Vanuit de opleiding fysiotherapie had Konings niets aan ondernemerschap meegekregen maar gelukkig wel van zijn ouders, beiden ondernemer. “Mijn moeder heeft een eigen marketingbureau en hielp me mijn droom te specificeren, meer dan ‘leuk vinden om met mensen te werken’ wat zo’n beetje elke fysiotherapeut aangeeft. De praktijkagenda zat al gauw vol, ik moest mensen aannemen. Al startte ik groots met een vijfjarenplan met de mooiste spullen, ik had niet voorzien dat we zo snel met 45 fysiotherapeuten zouden zijn, verdeeld over veertien vestigingen. Het vijfjarenplan had ik binnen drie maanden volbracht.”

Veel huisartsen en specialisten verwijzen inmiddels naar T.I.M. Fysiotherapie. Konings ervaart dit als een groot compliment. “Onze positieve instelling wordt overal in de regio opgemerkt. Natuurlijk gaat zoiets niet vanzelf. We gaan bij iedereen langs, dat kost heel veel tijd. Ik besteed de helft van mijn tijd aan marketing en samenwerking met gemeenten, ziekenhuizen en huisartsen. Dat krijg je vanuit een kleine praktijk niet voor elkaar. Ook dat had ik in mijn droom uitgewerkt.”

 

 

 

 

Kwetsbaar en dus veilig

 

Uitdragen dat je goed bent, is geen succesformule. Aldus Konings. Je moet het waarmaken en dat komt van binnenuit. Hij legt uit: “Dat we kwaliteit hoog in ons vaandel dragen, zetten we niet letterlijk op onze site, zoals je bij veel collega’s kunt lezen. Terwijl we er wel helemaal voor gaan: we voldoen aan keurmerken, audits, behandelgemiddelden, maar bovenal scholen we elkaar intern, we maken filmpjes en bespreken die in inter- en supervisiebijeenkomsten. We observeren elkaar tijdens contactmomenten met de patiënt en vragen elkaar waarom we de dingen doen zoals we die doen. We willen niet aan een schijnkwaliteit voldoen met de juiste vinkjes op de juiste plekken, maar echt de beste zijn en elkaar beter maken. Daarmee stellen we ons kwetsbaar naar elkaar op en dat geeft een gevoel van veiligheid. Geen top-down management maar samenwerken vanuit een gevoel van veiligheid. Daarin schuilt ons succes.”

Volgens Konings zien de patiënten dit weerspiegeld in de manier waarop ze in de praktijk worden benaderd. “Door onze open houding en coaching verlagen we de drempel voor patiënten om te bewegen. We bieden ze veiligheid vanuit hun kwetsbaarheid. Met onze aandacht helpen we ze weer op weg. Onze aandacht zie je overal terug, niet alleen in de gesprekken met de patiënt maar je ziet bijvoorbeeld ook geen dode planten op de werkvloer. Onze waarde dat we in alles positief zijn, betekent ook dat we nergens klaagtaal gebruiken. We formuleren alleen maar positief, in al onze uitingen, ook in social media. Je zal op internet nooit lezen dat we ontevreden zouden zijn over zorgverzekeraars, bijvoorbeeld. Alleen positieve berichten en dat werkt. Onze facebookaccount heeft gigantisch veel volgers.”

 

Onze positieve instelling wordt overal in de regio opgemerkt.
Natuurlijk gaat zoiets niet vanzelf.

 

Droomgesprekken

 

Je waarden consequent doorvoeren, in alle aspecten van de praktijk. Zo omschrijft Konings de motor van zijn succes. Dus voeren ze bij T.I.M. Fysiotherapie geen functioneringsgesprekken maar droomgesprekken. Konings legt uit.

“Ik vraag mijn collega’s wat hun droom is voor de aankomende jaren, wat ze graag willen bereiken. Het gaat niet werken als ik ga aanwijzen wie wat moet doen omdat ik dat graag wil. Daar ben ik een paar keer mee op mijn bek gegaan, daar leer je van. Als het niet bij een collega past, moet die het niet doen. Past het wel, dan gaan je mensen met plezier naar hun werk en stralen ze positiviteit uit, één van onze emotionele waarden.”

Daar selecteert Konings zijn mensen nadrukkelijk op. Hij kijkt bijvoorbeeld hoe een sollicitant de praktijk binnenkomt en mensen aan de balie van de huisartsen spontaan groet, of niet. Hij weet dan al gauw of iemand bij de praktijk past. “Bij ons moet je positief in het leven staan, je geeft mensen spontaan aandacht. Op dezelfde manier beoordeel ik ook overnamepartners. Vaak genoeg heb ik na een tijd praten met de medewerkers van een over te nemen praktijk besloten om het niet te doen. Omdat we elkaars waarden niet deelden. Voor hen zijn we dan niet de juiste werkgever. Ook dan moet je duidelijk zijn en achter je waarden blijven staan.”

 

 

 

 

 

Waarden in alles vermarkten

 

Konings’ succesformule is duidelijk: je droom in alle marketingactiviteiten terug laten komen. “Als de missie en visie niet overal in doorklinken, dan geeft dat ruis. We willen als merk herkenbaar zijn: positief, met aandacht en professioneel, naast duidelijk en energiek. Dit zit retestrak in onze marketing. We verkopen geluk. Elk lichaam wil pijnvrij en angstvrij bewegen. Daar helpen we patiënten mee, waarbij we sterk geloven in zelfredzaamheid, ook dat past in onze droom. Vandaar onze naam ‘Together In Motion’: samen met de patiënt, en ook samen met de gemeente om loopgroepjes te organiseren, samen met de beroepsgroep en vakinhoudelijke netwerken, met de huisartsen die we net als de specialisten in het ziekenhuis uitnodigen voor een kennismaking en samenwerking. Alles om patiënten vrij te laten bewegen, om ze gelukkig te maken.”

Dat Konings gekozen heeft voor Intramed, een product van Convenient, lijkt op het eerste gezicht niet te passen bij zijn insteek van naadloos inspelen op verandering. Volgens Konings is Convenient echter een betrouwbare partner die openstaat voor ideeën. “Ze geloven bij Convenient net als wij niet in een quick fix. Ze ondersteunen ons in het gelukkiger maken van patiënten, bijvoorbeeld met online afspraken maken, al kan dit in mijn ogen simpeler en mooier in de vormgeving. Dat zeg ik dan ook en dan komen ze langs om te horen hoe. Dat kan ik enorm waarderen, en dat past weer helemaal in onze emotionele waarden: positief, aandacht en samen.”

 

Meer info:

 

 

 

 

 

Together In Motion

Fitter, gezonder, gelukkiger. Het motto van T.I.M. Fysiotherapie dat in elke vestiging doorklinkt. Van de veertien vestigingen heeft Konings er vier via overname, de rest heeft hij eigenhandig opgebouwd. In Rijswijk zijn er twee praktijken gevestigd waarvan er één het startblok was van Konings’ ondernemerssucces, in een gezondheidscentrum met aangrenzend verzorgingshuis. Naast de vestigingen in Rijswijk zijn er vestigingen in Zoetermeer, Den Haag, Lansingerwaard, Delft, Den Hoorn en in het Westland.