10 oktober 2016 | Tekst: Stephan van Gorp (Pharmeon) | www.movemens.nl

 

Webdesign anno 2016

 

Ontwikkelingen binnen webdesign gaan snel. Waar rond het jaar 2000 een thuiscomputer met internetverbinding nog iets bijzonders was, lijkt tegenwoordig iedereen bijna 24/7 online (92% van alle Nederlanders maakte in 2015 dagelijks gebruik van internet, cijfers CBS). Ook wat er te vinden is op het internet en hoe dat te vinden is, verandert snel. Zorgondernemers besteden het liefst zoveel mogelijk van hun tijd aan het zo goed mogelijk behandelen van hun patiënten, hun aandacht voor online activiteiten zijn daaraan uiteraard ondergeschikt. Maar hoe kun je de veranderingen hierin blijven volgen en jezelf zo goed mogelijk online blijven profileren zonder dat dit een dagtaak wordt?

 

Van desktop naar mobiel

Er zijn op dit moment twee grote veranderingen  gaande. Allereerst de verschuiving  van desktop naar mobiel.  Waar enkele jaren geleden een webpagina  die er goed uit zag op een computer  voldoende was, zien we steeds meer  online verkeer komen via verschillende  devices als desktops, tablets en mobiele  telefoons. Zo blijkt uit cijfers van  Pharmeon- een van de grootste aanbieders  van websites met ruim 3000 aangesloten  zorgverleners en ruim 1 miljoen  bezoekers per maand- dat ruim de helft  van de bezoeken via een desktop verlopen,  ruim 30% via de mobiele telefoon  en 15% via tablet.


De overgang naar mobiel stelt andere eisen aan hoe de website getoond wordt. Deze moet namelijk zowel goed weergegeven worden op een scherm ter grootte van een TV maar dezelfde informatie moet ook goed weergegeven kunnen worden op broekzakformaat.

 

 

Met Physitrack, kan de therapeut eenvoudig online oefenprogramma’s
meegeven aan de patiënt.

 

Daarnaast zorgt het mobiele internet ervoor dat mensen tussen de eigen bezigheden door online informatie zoeken of interactie hebben met anderen. Er wordt verwacht dat beschikbare informatie altijd up to date is, vernieuwd wordt en er snel wordt gereageerd op online berichten. Binnen enkele secondes wordt besloten om verder te kijken op de website of niet. Veel webpagina’s worden maar enkele seconden bezocht omdat er niet snel genoeg de juiste informatie gevonden wordt.

Het is dus zaak effectief en overzichtelijk de juiste informatie aan te bieden, rekening houdend met de doelgroep op je website. Een nieuwe patiënt zal zich willen informeren over specialismen van de praktijk, fysiotherapeutische kennis en de behandelaars.

Bestaande klanten willen vaak zaken checken of een actie uit kunnen voeren zoals snel online een afspraak maken of contact met de eigen therapeut op kunnen nemen. Voor iedere persoon de juiste informatie weergeven is dus een flinke uitdaging.

 

Onbeperkte informatietoegang

De tweede grote verandering die het internet gebracht heeft, is de toegang tot een onbeperkte hoeveelheid informatie. De patiënt heeft steeds meer de wens en de mogelijkheden om het heft in eigen handen te kunnen nemen. Patiënten hebben zichzelf vaak via ‘Dokter Google’ al goed geïnformeerd en komen met voorkennis over wat ze mankeren op een afspraak. Dit kan de behandeling lastig maken omdat er geen totale afhankelijkheid richting de therapeut meer is en er al een mening gevormd is vóór het oordeel van de therapeut.

 

Toch ligt hier ook een kans voor de zorgverlener wanneer een patiënt zich goed kan informeren op jouw website voordat hij je praktijk bezoekt. Je zou bijvoorbeeld een check aan je website toe kunnen voegen. Bij een zelf-test zoals de FysioCheck, hoort natuurlijk het advies om er ook een therapeut naar te laten kijken. Niet alleen de patiënt krijgt nu informatie, ook de zorgondernemer weet veel meer van zijn (toekomstige) patiënt.

Zo stuur je actief op de informatie die de patiënt krijgt, geef je gelijk extra vertrouwen richting die patiënt die zelf informatie wil kunnen inwinnen over zijn klachten en zorg je dat het tot een afspraak komt. Zeker is dat de online ontwikkelingen de afgelopen jaren snel zijn gegaan en de komende jaren verder zullen doorzetten Hoe kan je jezelf in deze snel veranderende online omgeving profileren als fysiotherapeut?

 

Bij een heldere site zijn alle gegevens die van belang zijn direct in beeld

 

 

Webdesign Waar je vroeger op kon vallen met een hele uitbundige webpagina, is het web ondertussen overspoeld met vele mooie pagina’s van spectaculaire producten. Vooral grote corporate organisaties zoals AirBnB en KLM steken veel geld in hun online aanwezigheid. Opvallen in design, zeker als zorgverlener waarbij veel informatie op de website staat, is dus lastig. Het onderscheid kan voornamelijk gemaakt worden in datgene wat steeds belangrijker wordt gevonden, namelijk de gebruikerservaring.

 

De website hoeft tegenwoordig niet meer persé mooi te zijn, maar vooral handig in gebruik, eenvoudig om acties uit te voeren en de gewenste informatie moet snel te vinden zijn. Daarnaast is het ook zo dat eigenzinnig design vaak lastig samen gaat met optimaal gebruikersgemak omdat dit vaak tegen de verwachting en gebruikerservaringen van websites in gaat. Doordat mensen steeds minder tijd nemen om te wachten tot een pagina geladen is of om in de tekst op zoek te gaan naar juist dat wat ze zoeken, is het belangrijk om de juiste informatie op de juiste manier en het liefst ook nog op het juiste moment aan te bieden. Om erachter te komen wat dit is, gaan we de ‘Customer Journey’ bekijken.

 

Opvallen in design is lastig,

zeker als zorgverlener

waarbij veel informatie

op de website staat

 

Customer journey

Customer journey is een beschrijving voor het proces dat een (potentiële) klant doorloopt vanaf het moment dat hij voor het eerst met je merk in aanraking komt tot aan het gebruik en hopelijk zelfs herhaaldelijk gebruik van het product.

- Pijnklachten

Iemand heeft een klacht aan de knie en gaat zich in eerste instantie online oriënteren op knieklachten. Is de klacht herkenbaar, is er veel informatie te vinden over de klacht en wat kan de mogelijke oorzaak en oplossing zijn? Zeer waarschijnlijk wordt de patiënt hier al ergens geattendeerd op een fysiotherapeutische behandeling. Wanneer de klachten enige tijd aanhouden gaat hij op zoek naar een juiste zorgverlener om de klacht te verhelpen. Belangrijk in de zoektocht is dat de therapeut in de buurt gevestigd is, betrouwbaar is en tot slot gespecialiseerd is in de behandeling van pijn aan de knie.

 

De zoektocht begint mogelijk bij familie of vrienden, en wordt vaak vervolgd op het internet. Nu is het van belang dat jouw website gevonden wordt. Dat kan via websites die mensen doorverwijzen (leadgenerators) zoals bijvoorbeeld review systemen als ZorgKaart Nederland, of direct in Google op de belangrijkste zoekwoorden: fysiotherapie, plaatsnaam, specialismen (pijn aan de knie). Een goede website is de basis van online marketing. Mensen komen via advertenties / leadgenerators of simpelweg via Google op je website terecht en zoals in het begin van het artikel beschreven beslissen mensen binnen enkele seconden of ze verder op je website gaan kijken of dat ze naar iets anders gaan zoeken.

Eisen: Site moet makkelijk online vindbaar zijn en snel een goede volledige eerste indruk geven.

 

- Eerste contact

Wanneer de patiënt op je website komt wil hij eerst een goed gevoel krijgen bij de praktijk. Mensen worden klant doordat ze jou leren kennen via je website en eventuele social media. Het is belangrijk om als zorgverlener een website te hebben die vertrouwen uitspreekt. Via de site willen patiënten meer te weten komen over specifieke specialisaties en informatie krijgen over meer de medische kanten van hun klachten.

Ook meningen van anderen (reviews) kunnen een doorslaggevende toevoeging zijn om voor jouw praktijk te kiezen. Als de keuze dan gemaakt is, moet het eenvoudig zijn om contact op te nemen en een afspraak in te plannen op een voor de klant handig moment.

 

Eisen: Eenvoudige informatieve content opnemen en deze op een toegankelijke manier aangeboden krijgen om direct in contact te komen voor een eerste afspraak of een vraag aan de therapeut.

 


Door je potentiële klant een simpele check uit te laten voeren op jouw site
weet je al veel meer over hem in het eerste contact


 

 

- Patiënten betrekken

Wanneer de patiënt klant is, wil hij niet meer opnieuw de uitingen zien om klant te worden maar enkel nog maar de acties kunnen uitvoeren waarvoor hij ooit klant geworden is. Een app op je telefoon die strak ingericht is met direct de juiste actieknoppen bij openen is hiervoor ideaal. Deze app hoeft niet te uitgesproken te zijn qua visueel design maar moet vooral effectief zijn in gebruik.

Om het plaatje compleet te maken en de patiënt voor langere tijd aan je te binden is het belangrijk om tijdens het behandelproces contact te houden op afstand. Zo heeft de patiënt het idee dat hij niet alleen geholpen wordt wanneer hij in de praktijk is, maar dat de therapeut er ook daadwerkelijk alles aan doet om de klacht zo snel mogelijk te verhelpen. Ook hiervoor zijn handige tools die een mooi verlengstuk zijn op de eigen website.

 

Voor ieder persoon de juiste

informatie weergeven is

vaak een flinke uitdaging

 

Een voorbeeld is Physitrack, waarmee je eenvoudig online oefenprogramma’s mee kunt geven aan de patiënt. Deze krijgt herinneringen om de huiswerkoefeningen te doen, en door de online filmpjes worden de oefeningen ook op de juiste manier uitgevoerd. Tot slot wordt de informatie over de huiswerkoefeningen (uitvoering en eventuele pijnklachten) direct gedeeld met de therapeut die hier eventueel kan ingrijpen wanneer dat nodig is. Dit is de optimale vorm van het altijd online en beschikbaar zijn als zorgverlener.

 

Eisen: Online acties kunnen uitvoeren zoals eenvoudig herhaal afspraken maken en begeleiding op afstand krijgen

 

Jezelf online onderscheiden

Om jezelf te onderscheiden hoef je zoals vermeld niet het mooiste design van het web te hebben. Mensen zien veel liever een gebruiksvriendelijke website waarbij ze snel bij de juiste informatie terecht komen. Een website moet laten zien wie je bent, de (potentiële) klant de mogelijkheid geven om acties uit te voeren en zichzelf te informeren (fysiotherapie check) en tot slot leiden tot het snel maken van een afspraak.

 

Goed voorbeeld van een rustige overzichtelijke en duidelijke site: www.pmc-roosendaal.nl

 

 

Website Checklist

  • Straalt de website uit wat de Praktijk beoogt?
  • Is de belangrijkste informatie direct zichtbaar op de homepage?
  • Kan de klant snel en makkelijk een afspraak maken via de website?
  • Is de website goed vindbaar in Google als gezocht wordt op ‘fysiotherapeut’ en ‘plaatsnaam’?
  • Is de vormgeving van de pagina’s rustig en overzichtelijk?

Heeft u één van deze vragen met “nee” beantwoord dan is het goed om een deskundig adviseur in te schakelen en uw website te laten beoordelen. Pharmeon is bijvoorbeeld zo’n deskundige, zij hebben ervaring met websites voor meer dan 3000 zorgaanbieders. U kunt vrijblijvend een adviesgesprek aanvragen. U heeft daarna een helder advies wat u te doen staat.

 

 

 

 

 

 

 

EXTRA

Interview met Rogier Mollenberg (UX designer Pharmeon).

“Stel gebruikerservaring centraal bij ontwikkeling “

 

Wat is UX design?

User experience design, kortweg UX design of UXD, is het ontwerpgebied dat zich richt op de gebruikerservaring. Zowel de gebruiker als de techniek zijn continue aan het evolueren en door dit proces te meten kunnen we onze producten beter maken voor onze eindgebruiker. Dit doen we aan de hand van onder meer tests, gebruikersonderzoeken, statistieken en analyses. Zo kunnen we nagaan hoe een gebruiker bepaalde websites, producten, apps, webtoepassingen etc. ervaart.

Wat is belangrijk op een website van een fysiotherapeut?

Gebruikers komen met een doel naar de website van de praktijk. Ze willen graag een afspraak maken of zijn op zoek naar informatie over klachten waar ze mee lopen. Het is belangrijk om het proces van het vinden van deze informatie zo vriendelijk mogelijk te maken. Dit is niet alleen voordelig voor de gebruikers van de website maar ook voor de praktijkhouder. Het is tenslotte de eerste ervaring met de praktijk.

Hoe kan je je als fysiotherapeut onderscheiden?

Het is goed om als praktijkhouder te luisteren naar de cliënten. Door soms alleen even te vragen hoe men het vond om een afspraak te maken via de website, krijg je direct al veel waardevolle informatie. Blijken er vaak dezelfde problemen terug te keren, dan is het belangrijk hier snel op te anticiperen. Door deze snelle reactie kun je je onderscheiden van anderen.

Welke website kan een inspiratie vormen voor fysiotherapeuten en waarom?

Gebruikers worden steeds vaker getrakteerd op mooie websites, met veel nadruk op het design. Echter, een mooi design werkt alleen maar als er een goed samenspel is met het functionele aspect van de website. Een goed voorbeeld hiervan is de website politie.nl (winnaar website van het jaar in 2015). Alles wat belangrijk is kun je gelijk op de landingspagina vinden. Ondanks dat er nogal wat informatie weergegeven moet worden, hebben ze in het design de rust en overzicht weten te behouden. Een ander voorbeeld waar dit ook goed doorgevoerd is: pmc-roosendaal. nl (een paramedisch centrum).

Waar ligt de toekomst van online aanwezigheid van fysiotherapeuten?

De website blijft ook in de toekomst de basis van online uitingen. Wat je wel merkt is dat de grens tussen web & apps aan het vervagen is. Websites voelen steeds meer aan als een app zodra je deze bezoekt via je mobiel. Wat ook een interessante verandering is, is dat gebruikers steeds meer verwachten zelf inzage te hebben op hun persoonlijke data van bijvoorbeeld eerdere bezoeken of progressie. Hier zullen we in de zorg ook op in moeten spelen.