13 juni 2016 | Tekst: Lidwien van Loon | www.movemens.nl
 

“Eén app voor de communicatie met al onze cliënten”

 

De AfsprakenApp van Intramed was al het digitale afsprakenkaartje en daarmee het visitekaartje van veel fysiotherapiepraktijken. Nu de AfsprakenApp gekoppeld is aan het online oefenprogramma Huiswerkoefeningen.nl, hebben cliënten alle gegevens overzichtelijk in één app. Wat het oplevert? Minder no-shows én sneller herstel.

 

Hoe handig alles in één app is, merken sinds kort ook de cliënten van FysioHolland Twente in Enschede. Een moderne praktijk die up-to-date is met zowel het zorgaanbod als de communicatiemogelijkheden met de cliënten. Een praktijk die zich sterk in de regio positioneert mede dankzij de gemakken van online communicatie. Vanuit één app. Het contact met de fysiotherapeut over een afspraak of een instructie voor een oefening leggen cliënten voortaan vanuit huis of op het werk. Daarvoor hoeven ze geen eind te rijden. Dat doen ze alleen als ze behandeld moeten worden, en dan kunnen ze voor het hele arsenaal aan fysiotherapeutische interventies terecht: van beweegprogramma’s bij overgewicht en COPD, tot gecoacht worden bij kanker, hersenletsel of artrose. Het brede zorgaanbod en het goed geschoolde team van FysioHolland Twente zorgen voor een succesvolle samenwerking met onder meer diverse huisartsprakijken in de regio, topklinisch ziekenhuis Medisch Spectrum Twente, psychologiepraktijk Ter Heyne, revalidatiecentrum Het Roessingh, Basic Fit en FC Twente.

 

‘Moderne communicatietechnologie
en  efficiënte praktijkvoering zijn
onlosmakelijk aan elkaar verbonden’

 

Jonge hond
Op de vestiging in Enschede is het een en al bedrijvigheid. Ergens tussen de cliënten die net hun gymschoenen aantrekken, vind je Roy Sprakel. Hij is onlangs aangetreden als collega-clustermanager, enthousiast en gedreven, met oog voor de wensen van de cliënten. Daarbij laat hij zich graag faciliteren door de technologische gemakken in het online fysiotherapeutisch zorglandschap. Het draait Sprakel maar om één ding: hoe beweegt mijn cliënt, wat wil hij en hoe kan ik daar als fysiotherapeut op inspringen? Dat motiveerde hem om vorig jaar als fysiotherapeut de overstap te maken naar de praktijk in Enschede.

“Omdat men er niet uitsluitend lokaal behandelt maar juist de gehele keten in ogenschouw neemt, met daarbij aandacht voor psychosociale factoren die van invloed zijn op het bewegen”, legt Sprakel uit. Met slechts een paar jaar werkervaring - hij is net vier jaar klaar met zijn bachelor - staat hij aan het begin van een glansrijke carrière in de zorg. De volgende trede op de ladder is al genomen met zijn promotie tot clustermanager van de locatie Geessinkbrink en de externe locaties van Basic Fit en Bad Boekelo. Een flinke kluif werk omdat Sprakel naast zijn managementtaken ook cliënten behandelt en een master volgt. Een tweede specialisatie staat in de planning. De energie spat van hem af, aan ambities geen gebrek.

 

Bouwen
In zijn nieuwe functie bouwt Sprakel mee aan de praktijk in Enschede. Naast de dagelijkse praktijkvoering houdt hij zich ook bezig met de samenwerking met vier locaties van Basic Fit. Op elke  locatie is een fysiotherapeut van de praktijk gevestigd. In al zijn taken als manager wordt hij ondersteund met online communities van onder meer clustermanagers elders in het land, gefaciliteerd door het serviceteam van FysioHolland in Nieuwegein.

Voor Sprakel zijn moderne communicatietechnologie en efficiënte praktijkvoering onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De keuze voor de AfsprakenApp van Intramed was dan ook snel gemaakt, zeker nu de app geïntegreerd is met het online huiswerkprogramma Huiswerkoefeningen.nl (HWO). De communicatie met de cliënten buiten de praktijk, bijvoorbeeld thuis, op het sportveld of op het werk, vindt nu grotendeels plaats in één app, van het maken van een afspraak voor een behandeling tot het helpen herinneren aan het doen van oefeningen.

 

‘Het wordt niet meer dan normaal
dat ook de fysiotherapeut
toegankelijk is via een app’

 

Verschuiving
Dat Sprakel een duidelijk belang hecht aan moderne communicatietechnologie, heeft te maken met zijn visie op de zorg. Volgens Sprakel vindt er een verschuiving plaats van de traditionele fysiotherapie naar een ‘blended’ traject waarin offline en online begeleiding steeds meer met elkaar verweven zullen zijn.

“Cliënten komen nu nog voor een halfuur behandeling of begeleiding naar onze praktijk toe en kunnen dan in de oefenzaal werken aan verder herstel. Sinds de koppeling van de Afsprakenapp met HWO kunnen ze ook in de thuisomgeving werken aan verbetering van hun bewegend functioneren. Het kwam nog wel eens voor dat cliënten de afspraak vergaten of een andere tijd in gedachten hadden. Met de AfsprakenApp heb je dit soort problemen niet meer. Het aantal no-shows is dan ook beduidend afgenomen sinds we de app een reminder laten versturen, een dag en een uur voor de afspraak.”

Sprakel gaat verder: “De AfsprakenApp was op onze locatie de eerste stap in de richting van een meer blended vorm van begeleiden. De volgende stap hebben we gezet met het gebruik van HWO, Huiswerkoefeningen.nl. Nu de reminderservice van de AfsprakenApp gekoppeld is aan HWO, is het oefenprogramma voor de cliënt ook opgenomen in zijn agenda in de AfsprakenApp. De cliënt wordt daarmee niet alleen herinnerd aan zijn afspraak maar ook dagelijks aan het doen van de oefeningen. Bij HWO zit bovendien een feedbackoptie voor zowel de cliënt als de fysiotherapeut waarmee de cliënt kan aangeven hoe elke oefening is gegaan, ook in dezelfde app. Cliënten hebben dankzij de app veel meer contact met hun fysiotherapeut.”

 

 

 

Mindset
Sprakel kijkt vooruit en voorziet dat het allemaal anders wordt in de zorg. “Zorg vraagt om een andere mindset, van zowel cliënten als zorgverleners. We maken de cliënten niet beter door te mobiliseren of te manipuleren. Beter worden doen cliënten zelf, met ons fysiotherapeuten als hun coach. We gaan klachten managen en we coachen onze cliënten onder meer door een online momentje tussendoor te plannen.”

Sprakel schetst het beeld: “Neem een cliënt met lagerugklachten. Het herstel gaat goed, de cliënt doet zijn oefeningen via het oefenprogramma dat de fysiotherapeut in HWO aanbiedt. De cliënt kan de oefeningen zelf doen en zo snel mogelijk beter worden door de oefeningen op de juiste manier te doen. We zullen cliënten dus meer op afstand gaan monitoren, uiteraard afgewisseld met bezoeken aan de praktijk.”

“Voor ons als fysiotherapeuten betekent dit dat we flexibeler gaan werken. We richten ons in ons zorgaanbod op de specifieke wensen van de individuele cliënt, geholpen door de mogelijkheden van de technologie. Waarom zou je die mogelijkheden niet benutten? We zijn in ons dagelijkse leven al zo gewend aan allerlei communicatiemogelijkheden via onze smartphone dat het niet meer dan normaal wordt dat ook de fysiotherapeut via een app toegankelijk is.”

 

‘Een afspraak maken en oefeningen
doen vanuit één app’

 

Verbinding
Sprakel ziet via moderne technologie tal van kansen op zorg en verbinding. “Kansen die we bij FysioHolland samen met onze cliënten graag met twee handen aangrijpen. Onze cliënten vinden zo’n app fantastisch en ook ons team van fysiotherapeuten werkt er graag mee. Je hoeft veel minder moeite te doen om cliënten te begeleiden. Het leuke is ook dat het bij allerlei soorten cliënten aanslaat, van oud tot jong, of ze nu een chronische aandoening hebben, net geopereerd zijn of een acute sportblessure hebben opgelopen. De communicatie met cliënten komt via de app gemakkelijk tot stand en stelt de begeleiding van onze cliënten centraal. Met minder tijd hebben we meer contact en bieden we vaker feedback, en dankzij meer therapietrouw stijgt het rendement van ons zorgaanbod. En dat dankzij een app.”

 

Zelf kijken hoe het werkt? Bekijk het filmpje op youtube:

 

 

Over de praktijk
FysioHolland Twente is het voormalige FysioGym Twente van Wim Hullegie en Marcel Richter in Enschede en Hengelo. Sinds januari 2015 is FysioGym Twente overgegaan naar FysioHolland die daarmee het pand en alle fysiotherapeuten overnam. Het gedachtegoed van Hullegie en Richter bleef overeind met wie er nog steeds intensief wordt samengewerkt. De fusie sloot aan bij de ambitie van FysioHolland op landelijke dekking van de organisatie, met sterk lokaal ondernemerschap en een stevige positionering naar zorgverzekeraars en andere belanghebbenden.

 

No no-shows
De AfsprakenApp is simpel gezegd een digitale afsprakenkaart, vorm te geven in de huisstijl van de eigen praktijk. De app helpt cliënten hun afspraak te herinneren door reminders te versturen via een pushbericht, e-mail of sms. Uit onderzoek onder gebruikers van Intramed blijkt dat het aantal no-shows vermindert met ruim 50%.

Dankzij de koppeling met HWO worden cliënten nu ook herinnerd aan het doen van hun huiswerkoefeningen. Na een oefening ontvangen cliënten een complimentje en beantwoorden ze twee vragen. De antwoorden komen in een grafiek zodat je op afstand kunt gaan coachen. Cliënten die gebruikmaken van HWO, zijn erg tevreden over de app en geven aan dat ze hun oefeningen nu vaker en ook beter doen.

Maar de app is meer dan alleen een handige herinneringsservice. Je kunt ook cliënten informeren over nieuwtjes die betrekking hebben op de praktijk. Over aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen en vakanties bijvoorbeeld, over een nieuw zorgproduct of over een open dag. De AfsprakenApp is bovendien gekoppeld aan Intramed zodat je als fysiotherapeut 24/7 je agenda kunt inzien.