In deze editie van MoveMens lees je verschillende verhalen en artikelen gaan over een gezonde leefstijl, dé manier om een lang en gelukkig leven te leiden.

Uit de artikelen blijkt vooral hoe belangrijk het is dat je oog hebt voor je lijf en leden. Wanneer je hier goed voor zorgt, is de kans dat je je lekker voelt het grootst, de kans dat je ziek wordt het kleinst. Dat betekent dat je dus aandacht moet hebben voor gezond bewegen, verantwoord eten en voldoende balans in je energie te krijgen. Het liefst alle voorgaande drie activiteiten in de juiste combinatie en de juiste doses.

We nemen je in deze uitgave mee op weg naar een gezonder leven. We geven je een paar ingangen en dan pak je het verder zelf op? Zoek in ieder geval deskundige begeleiding bij het oppakken van je nieuwe gewoonten! Dan is de kans dat je het volhoudt het grootst.

MyVitality.today leverde de content voor een aantal inhoudelijke artikelen. Op de site van MyVitality.today lees je verder over wat je nog meer zelf kunt doen.

 

 

 

 

 

 

 

Jouw gedrag veranderen, moeilijk maar het kan!

 

Iedereen weet het al lang: een goede gezondheid draagt bij aan een langer en gelukkig leven. Dus vandaag kan maar zo de eerste dag zijn van een nieuw leven. Vandaag ga je de koe bij de horens pakken en aan de slag met jezelf. Misschien moet je zelfs wel, op doktersadvies. Maar ja, het voornemen is er. Maar hoe maak je een start met een gezond leven dat bestaat uit meer bewegen, gezond eten of ´het wat rustiger aan doen’?

 

Veranderen van gewoontes

Het komt uiteindelijk allemaal neer op het veranderen van gewoontes die minder gezond zijn. Je hebt vast al wel eens wat geprobeerd, en wat bleek? Het effect was altijd tijdelijk. Daarbij pakte je dan misschien een dieet vast. Of ging je aan de slag met een intensief beweegprogramma. Het blijft altijd lastig om het dan vol te houden. Je moet op zoek naar een combinatie, een totaaloplossing, die wél werkt. Dat zou zo maar eens kunnen betekenen: meer en plezierig bewegen, gezond eten en voldoende rust. Dit alles in de juiste combinatie met de juiste dosis. En dat betekent, niet teveel, niet te weinig.

 

Lees ook:

 
 
 

 

 

 

 

 

Ga naar buiten, kom in beweging

 

Niets is zo fijn en gezond als bewegen in de buitenlucht. Dus trek je (sport)schoenen aan en ga naar buiten.

Bewegen is gezond dat weten we allemaal. Beweeg je buiten, dan heeft dat nóg meer voordelen. Je geniet, komt tot rust, je longen stromen vol frisse lucht én je bent verzekerd van een steeds veranderende omgeving. Zelfs als je elke dag hetzelfde rondje loopt, is de route door lichtinval, wind, voorbijgangers of de wisselende seizoenen toch altijd anders. Daarnaast zijn wij mensen nergens zo bij gebaat als bij frisse lucht en vitamine D, waar zon voor zorgt. Twee keer per week een half uur buiten bewegen geeft je lichaam al tijd om voldoende vitamines aan te maken. Wanneer je elk seizoen buiten komt, bouw je bovendien meer weerstand op. En vergeet ook deze voordelen niet: naar buiten gaan kost helemaal niets en je kunt er dag en nacht terecht.

 

 

Lees ook:

 
 

 

 

Gezond eten: het beste medicijn

 

Gezond eten is de basis voor een gezond en fit lichaam. De belangrijkste regel? Eet vooral veel groenten.

 

Groenten in de hoofdrol
Groenten zijn het belangrijkste onderdeel van een gezond eetpatroon. Wat groenten zo gezond maakt, zijn de bladeren, vruchten en wortels. Eigenlijk zou elke maaltijd voor het grootste deel uit groenten moeten bestaan.

Duizenden jaren geleden aten de mensen allerlei onderdelen van planten en slechts af en toe vlees of vis. Niet omdat ze dat niet lekker vonden, maar simpelweg omdat het relatief schaars was. Ons spijsverteringssysteem is in al die eeuwen amper geëvolueerd. Het is dus niet gek dat ons lijf het goed doet bij een voedingspatroon van voornamelijk planten.

 

De praktijk

Tot zover de feiten. Dan de praktijk. We zouden zo’n 400 gram groenten per dag moeten eten. Maar 400 gram doperwtjes tijdens het avondeten - een heel bord vol - is geen aantrekkelijk vooruitzicht.

 

 

Lees ook:

 
 
     

 

 

Bewegen daar ben je nooit te oud voor

 

Je weet dat lichaamsbeweging belangrijk is, maar wist je ook dat het direct van invloed is op je gezondheid? Zeker voor ouderen is voldoende beweging van essentieel belang.

 

Bewegen is één van de beste manieren om je gezondheid te ondersteunen. Veel mensen denken bij ‘bewegen’ aan intensief sporten, maar ook activiteiten als wandelen, ramen lappen, lopend of met de fiets boodschappen doen en de (klein)kinderen naar school brengen, vallen onder beweging. Bewegen kan in het dagelijkse leven geïntegreerd worden door een actieve levenshouding aan te nemen. Dat kan iedereen, want te oud om te bewegen ben je nooit.

 

Goed voor iedereen

Bewegen is goed voor iedereen, maar voor ouderen is het extra belangrijk. Voldoende beweging leidt namelijk zowel mentaal als fysiek tot betere prestaties. Je wordt minder vaak ziek en krijgt minder lichamelijke en geestelijke klachten. Een wandelingetje naar de supermarkt is al voldoende. Met wekelijks 2,5 uur matig intensief bewegen hou je je spieren en uithoudingsvermogen op peil. Matig intensieve beweging bestaat uit activiteiten waarbij de hartslag omhoog gaat, maar waarbij je gewoon kunt blijven praten. Denk aan wandelen en fietsen in een rustig tempo, maar ook huishoudelijke klusjes, klussen in de tuin en beweegoefeningen op de stoel.

 

 

Lees ook:
 

Lees ook:

 
 
     

 

 

Een goede nachtrust voor een gezond brein

 

Rust en ontspanning begint met een goede nachtrust. Goed slapen veroorzaakt een nachtelijke schoonmaak in je brein en draagt bij aan een goede conditie.

 

Slapend gezond worden is geen droom, maar werkelijkheid. Slaap, rust en ontspanning zijn namelijk de basis voor het verbeteren van je conditie. Giftige stoffen die zich in wakkere toestand ophopen, worden verwijderd wanneer je slaapt. Slaap is belangrijk voor het verwerken van ervaringen en het opslaan van herinneringen. Het heeft ook fysiek een herstellende functie. Gebrek aan slaap schaadt onder meer het vermogen tot redeneren, het oplossen van problemen en maakt je minder alert.  

 

Leefstijl aanpassen

Soms is het nodig je leefstijl aan te passen om tot een goede nachtrust te kunnen komen. Je hebt het te druk, bent gejaagd, neemt te veel hooi op je vork of voelt je ergens niet lekker bij. Daardoor ga je piekeren met als gevolg dat je slecht(er) slaapt. Leefstijlverandering vraagt om een verandering van gewoontes. Wij mensen houden hier eigenlijk niet zo van en het doorbreken van routines is moeilijk en kost veel energie. Vanuit een proces van bewustwording kan een begin gemaakt worden met persoonlijke doelen en bijbehorende acties.

 

 

 

Lees ook: